Перелік закладів освіти для впровадження упродовж 2019-2023 рр. пілотного проєкту з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти за обраними спеціальностями (Наказ МОН України №991 від 15.09.2021 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 15 жовтня 2019 1296». Ознайомитися
Положення про дуальну форму здобуття освіти в Глухівському національному педагогічному університеті імені Олександра Довженка.Ознайомитися
Запровадження дуальної освіти в університеті: реалії та перспективи. Ознайомитися
Аналітичний звіт за результатами третього року пілотного проєкту в закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. Ознайомитися
Інтеграція дуальної освіти в освітній процес: досвід Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка
Запровадження дуальної освіти в Глухівському національному педагогічному університеті імені Олександра Довженка відбулося відповідно до законів України «Про освіту» (зі змінами від 07.09.2021), «Про вищу освіту» (зі змінами від 07.09.2021), Концепції розвитку педагогічної освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України №776 України від 16.07.2018, Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України №660-р від 19.09.2018 р.), Плану заходів з реалізації Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України №214-р від 03.04.2019, згідно з Переліком закладів фахової передвищої та вищої освіти для упровадження упродовж 2019–2023 років пілотного проєкту з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти за обраними спеціальностями, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України №1296 від 15.10.2019 (зі змінами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України № 850 від 23.09.2022 «Про внесення змін до наказу Міністерства України від 15.10.2019 №1296 та визнання такими, що втратили чинність, наказів Міністерства освіти і науки України від 15.09.2021 №991 та від 30.11.2021 №1278», з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 16 січня 2013 р. №20 «Про затвердження Порядку укладання договору про стажування студентів вищих та учнів професійно-технічних навчальних закладів на підприємствах, в установах та організаціях і Типової форми договору про стажування студентів вищих та учнів професійно-технічних навчальних закладів на підприємствах, в установах та організаціях», з огляду на положення «Про дуальну форму здобуття освіти в Глухівському національному педагогічному університеті імені Олександра Довженка», затвердженого наказом ректора №119 від 14.04.2021, та на виконання наказу від 17.08.2021 №261 «Про організацію освітнього процесу в університеті та планування навчального навантаження ПВС у 2021–2022 н.р.».
Дуальна освіта в Університеті здійснюється на підставі договору між Університетом, здобувачем вищої освіти (Здобувачем) та роботодавцем – закладом освіти, освітньою установою тощо (Закладом), що передбачає механізми здобуття освіти за дуальною формою, закріплення відповідальних працівників: координаторів від Університету та закладу освіти, куратора від Університету – науково-педагогічного працівника, який входить до групи забезпечення спеціальності, затверджений наказом ректора та контролює виконання навчальних планів за освітніми програмами відповідно до програми про дуальну форму навчання; координатора і наставника від закладу освіти, де працює здобувач.
До початку навчального року гарантами освітніх програм, за якими передбачено дуальну форму навчання, та робочими групами розробляються навчальні плани дуальної освіти, які мають розмежування дисциплін, що опановуються на робочому місці та в університеті. Процес розподілу дисциплін відбувається разом зі стейкхолдерами, до уваги беруться затверджені професійні стандарти, а саме:
- здійснюється зіставлення компетентностей, передбачених освітньою програмою в межах освітніх компонентів, і загальних компетентностей, зазначених в конкретному професійному стандарті;
- аналізується перелік трудових функцій (професійних компетентностей, які вони містять, визначені за трудовою дією або групою трудових дій).
Така форма здобуття освіти має низку переваг: дає змогу подолати суперечності між емпіричними знаннями, набутими під час навчання, та майбутньою професійною діяльністю студентів; сприяє підвищенню мотивації та якості знань майбутніх фахівців, забезпечує конкурентоспроможність випускників на ринку праці, сприяє частковому вирішенню проблеми фінансування освіти за рахунок коштів замовника (територіальної громади, фізичної особи).
Водночас практика реалізації дуальної форми засвідчує наявність певної невизначеності правового статусу наставників студентів, який охоплює значну часовитрату педагогічного працівника, психологічну й емоційну виснаженість поза межами основного робочого навантаження, особливо в сучасних умовах, тож потребує компенсації, яке варто передбачити державним фінансуванням, що, до речі, є прогнозованими ризиками реалізації Концепції розвитку педагогічної освіти, затвердженої наказом МОН України №776 від 16.07.2018 року.